Cheltuieli publice
Finantele publice
reprezinta o parte importanta a vietii social-economice, al caror impact asupra
economiei este determinat de redistributia PIB-ului generala si de cum se
realizeaza acest proces.
Cadrul legal de
reglementare, procesul bugetar, bugetul general consolidat, bugetul comunitatii
si evolutia bugetara desemneaza coordonatele de baza pentru intelegerea si
aprofundarea domeniului astfel incat sa poate fi cat mai bine consolidate
finantele publice din Romania.
Prin urmare, obiectivele
care sunt finantate de catre Guvern pentru domeniul public cuprind atat
sfera nemateriala, cat si pe cea
materiala. Iar indeplinirea functiilor interne si externe de catre statele contemporane se efectueaza
datorita unui sistem variat de institutii si organe, pentru care si prin care
se fac cheltuieli cu o multitudine de destinatii.
Cheltuielile publice
reprezinta totalitatea cheltuielilor efectuate in scopul
public prin intermediul institutilor publice care se acopera de la bugetul de
stat sau bugetul propriu, pe seama veniturilor obtinute (Parlament,
Administratia Prezidentiala, ministerel, organe si autoritati de specialitate,
autoritatipublice, etc.). Mai mult, cheltuielile publice desemneaza relatia
economic-sociala in forma baneasca manifestat intre stat so personae fizice
si/sau juridice, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale
statului, cu scopul indeplinirii functiilor acestuia[1].
Acestea se materializeaza in plati efectuate de stat pentru indeplinirea
obiectivelor ale politicii statului: servicii publice generale, actiuni
socio-culturale, intretinerea armatei,ordine publice, actiuni economice.
Cheltuielile publice
sunt indicator ice sunt aprobati legal sub forma de credite, care exprima
limita maxima aprobata a nivelului de finantare a nevoilor collective.
Continultul acestor cheltuieli este strans corelat cu efectul produs de
acestea, asadar pot determina un consum de PIB, sau o avansare a PIB.
Cheltuielile publice
incadreaza:
1. Cheltuielile
efectuate din fondurile bugetelor administratiilor publice centrale( bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetul fondului pentru ajutorul de somaj, bugetele institutiilor publice
autonome, etc.)
2. Cheltuielile
efectuate din fondurile administratiilor publice locale
3. Cheltuieli
efectuate din intrarile anuale din credite externe
4. Cheltuieli
efectuate din fonduri externe
nerambursabile la nivelul organismelor inernationale si care se distribuie sub
forma de programe , statelor beneficiare.
Dinamica
cheltuielilor publice
Este determinata de
modificarile care intervin in volumul si structura acestora in decursul unui
anumit interval de timp. Acesti indicatori se intocmesc pentru o perioada
consideratea si se clasifica dupa cum urmeaza:
1) Cresterea
nominala si cresterea reala a cheltuielilor publice –
Evoca
comparatia cheltuielilor exprimate in preturi constant si cele exprimate in
preturi curente. Comparaţia cheltuielilor exprimate în
preţuri curente (creşterea nominală) poate da o imagine deformată, dacă în
perioada analizată a avut loc o depreciere monetară,care a
dus la creşterea nominală a cheltuielilor. Pentru corectarea influenţelor determinate de
modificarea preţurilor, este necesară exprimarea creşterii
cheltuielilor în preţuri constante.
2) Modificarea
ponderii cheltuielilor publice in PIB – peo anumita perioada
3)
Modificarea volumului mediu
al cheltuielilor publice ce revin pe un locuitor – pe o
anumita perioada de timp
4)
Modificarea
structurii cheltuielilor publice
5)
Indicatorul
privind corespondenţa dintre creşterea cheltuielilor publice
şicreşterea PIB – exprimat printr-un coeficient e corespondenţă dintre creşterea
cheltuielilor publice şi creşterea PIB, pe o anumita perioada.
6)
Elasticitatea
cheltuielilor publice faţă de PIB - acest
indicator măsoară amploarea reacţiei
cheltuielilor
publice la modificarea PIB.
Conform anuarului
statistic, evolutia dinamicii cheltuielilor publice in perioada 1991-2011 a
avut un curs ascendent (vezi fisier excel
1991-2005, 2006-2011).
Criterii
de grupare a cheltuielilor publice
Întelegerea continutului si a întregului proces de finantare a cheltuielilor, corespunzatoare
destinatiilor resurselor si a beneficiarilor, precum si a avantajelor create de
stat pe seama unor eforturi financiare, presupune cunoasterea criteriilor de clasificare a cheltuielilor publice pe
diferite categorii (grupe).
Cunoasterea structurii cheltuielilor publice este
necesara pentru a orienta resursele banesti ale statului spre anumite
obiective: economice, sociale, militare, politice etc. De asemenea analiza în
dinamica a cheltuielilor publice trebuie efectuata atât pe total, cât si pe
componente, delimitate pe baza diferitelor criterii (economice, functionale,
administrative, politice, financiare s.a.)
În literatura de specialitate si în practica financiara
si statistica a statelor contemporane se folosesc urmatoarele tipuri de
clasificari:
Ø administrativa;
Ø economica;
Ø financiara;
Ø functionala;
Ø în functie de rolul lor în procesul reproductiei
sociale;
Ø clasificarea folosita de organismele O.N.U.;
Ø clasificari mixte sau combinate.
1.
Clasificarea administrativa are la baza criteriul
institutiilor prin care se efectueaza
cheltuielile
publice: ministere (departamente), unitati administrativ-teritoriale (judet,
oras), care reunesc cheltuielile cu destinatii variate.
2.
Clasificarea economica grupeaza cheltuielile dupa doua
criterii:
- primul care împarte cheltuielile în cheltuieli de
capital ( cu caracter de investitii) si cheltuieli curente (de functionare);
- cel de-al doilea, împarte cheltuielile în cheltuieli
ale serviciilor publice (administrative) si cheltuieli de transfer (de
redistribuire).
Cheltuielile de capital sau de investitii cuprind sumele
alocate din bugetul de stat pentru realizarea unor bunuri publice de folosinta
îndelungata, destinate sferei productiei materiale sau sferei nemateriale
(scoli, spitale, asezaminte de cultura, administratie, constructii de
autostrazi, etc.), dupa caz.
Cheltuielile curente asigura functionarea si
întretinerea instituitilor publice si reprezinta un consum definitiv de produs
intern brut, ele trebuind sa se reînnoiasca anual.
Cheltuielile
privind serviciile publice sau administrative se deosebesc de cele de transfer,
dupa cum au sau nu la baza o contraprestatie, în momentul si în marimea în care
se efectueaza acestea de catre stat si privesc în general remunerarea
serviciilor, a prestatiilor, a veniturilor care sunt aduse la administratia
statului, necesare pentru functionarea institutiilor publice sau pentru
echipamente de investitii.
Cheltuielile
de transfer pot avea caracter economic (subventii acordate agentilor economici
pentru sporirea productiei; stimularea exportului, redresarea financiara,
restrângerea unor activitati economice etc.) sau social (burse, pensii,
ajutoare si alte indemniztii nerambursabile).
Cheltuielile
de transfer se înscriu în bugetele unor institutii publice, dar nu corespund,
din punct de vedere al institutiilor respective, unui veritabil consum si
reprezinta practic operatiuni de redistribuire în favoarea unei persoane sau a
unui organism public sau privat, care urmaresc realizarea unui interes general
al societatii. Cheltuielile de transfer privesc în general sase mari sectoare
si cuprind:
a)
cheltuieli pentru asistenta sociala, care reprezinta sume acordate din bugetul
statului categoriile sociale defavorizate: persoane în vârsta, handicapati,
veterani de razboi etc. Cheltuieli de transfer cu caracter social alocate din
bugetul statului nu pot fi confundate cu sumele acordate din bugetul
asigurarilor sociale de stat pentru pensii, ajutor de somaj etc. Dimpotriva, cheltuielile de transfer cu
caracter social înscrise în bugetul de stat privesc numai subventii acordate
organismelor sociale si categoriile defavorizate;
b)
subventii acordate de stat întreprinderilor publice sau, în unele cazuri,
întreprinderilor din sectorul privat aflate în dificultate;
c)
sumele alocate din bugetul de stat sub forma subventiilor de functionare a
colectivitatilor locale;
d)
sumele alocate sectorului educativ si cultural pentru acordarea de burse si pentru
sprijinul institutiilor de învatamânt private;
e)
dobânzile platite pentru împrumuturile interne si externe contractate de stat;
f)
cotizatiile externe platite de catre stat la organizatiile internationale la
care România este membra si ajutorul financiar acordat în anumite situatii unor
state.
3.
Clasificarea financiara a cheltuielilor
publice le grupeaza în functie de momentul si
modul în care afecteaza resursele
financiare ale statului în:
♦ cheltuieli definitive;
♦ cheltuieli temporare si/sau operatiuni
de trezorerie;
♦ cheltuieli virtuale sau posibile.
Cheltuielile
definitive cuprind atât cheltuielile de investitii, cât si de functionare, care
finalizeaza distribuirea resurselor, iar majoritatea cheltuielilor publice au caracter definitiv.
Cheltuielile
temporare sunt denumite operatiuni de trezorerie si sunt evidentiate în conturi
speciale ale trezoreriei (exemplu: finantarea rambursarii împrumuturilor,
acordarea de avansuri în contul unei furnituri, unei prestari de servicii, unei
deplasari etc.), deci nu sunt urmate imediat de schimburi de marfuri.
Cheltuielile
virtuale sau posibile reprezinta cheltuieli pe care statul se angajeaza sa le
efectueze în anumite conditii, cum sunt, de exemplu: garantiile acordate de stat
pentru împrumuturi, care pot conduce la cheltuieli publice numai daca
rambursarea lor din resursele special constituite sau de catre debitorii girati
nu poate fi înfaptuita.
Dupa
forma de manifestare, cheltuielile publice pot fi:
a)
cu sau fara contra prestatie;
b)
definitive sau provizorii;
c)
speciale sau globale.
Cheltuielile
fara contraprestatie au caracter de subventie sau finantare definitiva, fara
urmarirea unui contraserviciu din partea colectivitatii consumatoare de resurse
publice (alocatii familiale, indemnizatii de somaj s.a.).
Adesea
aceste subventii sunt subordonate anumitor obiective economice, administrative,
politice, care pun organismul subventionat în stare de dependenta fata de
autoritatea care acorda subventia (ex:
cheltuielile de publicitate pot fi un mijloc de a sustine un ziar si de
a realiza o actiune politica indirecta).
Cheltuielile
definitive nu presupun
restituirea sumelor banesti alocate de stat, în timp ce cheltuielile provizorii
(împrumuturi, avansuri) sunt urmate de rambursarea sau lichidarea obligatiei,
prin furnizarea de produse sau servicii statului.
Cheltuielile
publice speciale vizeaza finantarea (subventionarea) unui anumit sector
economic sau social.
Cheltuielile
globale vizeaza influenta, prin marimea totala, asupra echilibrului general
economic si în acelasi timp exercita un anumit rol asupra conjuncturii
economice. Reducerea cheltuielilor publice poate fi un element al unei politici
de deflatie, în timp ce cresterea totala a acestora poate servi la relansarea economiei,
fiind si un motiv al admiterii deficitului bugetar.
4.
Clasificarea functionala
utilizeaza drept criteriu structura de ramura a economiei
nationale, adica domeniile, ramurile,
sectoarele de activitate spre care sunt dirijate resursele financiare publice.
5.
Clasificarea dupa rolul cheltuielilor publice în procesul
reproductiei sociale împarte
cheltuielile publice în:
e cheltuieli reale (negative);
e cheltuieli economice (pozitive).
Cheltuielile
reale cuprind cheltuielile cu întretinerea aparatului de stat, plata
anuitatilor, dobânzilor si comisioanelor la împrumuturile de stat, întretinerea
si dotarea armatei cu armament si tehnica de lupta si reprezinta un consum
definitiv de produs intern brut.
Cheltuielile
economice cuprind investitiile efectuate de stat pentru înfiintarea de noi
întreprinderi, dezvoltarea si modernizarea celor existente, constituirea de
drumuri, poduri etc. Aceasta categorie de cheltuieli are ca efect crearea de
venit national si reprezinta o avansare de produs intern brut.
6.
Clasificarea folosita de
institutiile specializate ale O.N.U.
are la baza doua criterii
principale: clasificarea functionala si
clasificarea economica.
Clasificarea
functionala O.N.U. a cheltuielilor publice cuprinde cheltuielile pentru:
a)
servicii publice generale (aparatul administrativ, economic si financiar;
institutii de ordine publica si securitate; justitie, procuratura, notariat;
alte institutii);
b)
aparare (armata, cercetare stiintifica si experiente cu arme; baze militare pe
teritorii straine; participarea la blocuri militare si razboaie);
c)
educatie (scoli primare, generale, liceale, universitati si colegii, institute
de cercetare);
d)
sanatate (spitale si clinici, unitati profilactice, antiepidemice, institute de
cercetari);
e)
actiuni economice (unitati economice ale statului; unitati private
subventionate; subventii de export; participarea la organisme internationale
economice; participarea la monopoluri internationale economice; cheltuieli de
cercetare în domeniul economic);
f)
servicii comunale (locuinte si întretinerea lor; alte servicii comunale);
g)
alte cheltuieli.
Clasificarea
economica O.N.U, a cheltuielilor publice cuprinde:
a)
cheltuieli care reprezinta consum definitiv de venit national;
b)
dobânzi aferente datoriei publice;
c)
subventii de exploatare si alte transferuri curente;
d)
formarea bruta de capital (investitii brute si cresterea stocurilor materiale;
achizitii de terenuri si active necorporale; transferuri de capital).
În
România, începând cu anul 1991, clasificarea cheltuielilor publice se aliniaza la criteriile utilizate în cadrul
O.N.U., folosindu-se:
● clasificarea functionala;
● clasificarea economica;
● clasificarea administrativa,
reglementate prin clasificatia
indicatorilor privind finantele publice.
Factorii care influenteaza cresterea
cheltuielilor publice
Factorii care conduc la cresterea cheltuielilor publice,
pentru a fi analizati la modul general, impun o delimitare a lor în
urmatoarelor categorii:
a) factori
demografici, care se refera la
cresterea populatiei si modificarea structurii acesteia pe vârste si pe
categorii socio-profesionale. O astfel de evolutie determina cresterea
cheltuielilor publice legate de plata salariilor, functionarilor publici, a
acelor cu caracter socio-cultural, precum si a celor legate de sporirea
numarului de locuri de munca în sectorul public;
b) factori
economici, referitori
la dezvoltarea economiei si modernizarea acesteia pe baza cercetarii
stiintifice, a noilor cerinte ale utilizarii resurselor si ale crearii de
bunuri materiale si servicii. Pe lânga faptul ca pe seama bugetului de stat se
asigura finantarea a unor actiuni economice costisitoare, redistribuirea
resurselor financiare publice ajuta la repararea prejudiciilor create de
repartitia concurentiala în economia de piata. Astfel, bugetul joaca rolul de
filtru si asigura redistribuirea pe principii mai echitabile si bazate pe
eficienta;
c) factori
sociali. Cresterea
venitului mediu pe locuitor în societate antreneaza preocuparea statului ca,
prin efortul financiar, sa aloce resurse pentru armonizarea veniturilor
categoriilor sociale cuprinse în sectorul public, inclusiv a persoanelor în
vârsta sau care necesita asistenta sociala;
d)
urbanizarea, reprezinta
un factor de crestere a cheltuielilor publice, antrenând resurse financiare
atât pentru crearea si dezvoltarea centrelor urbane, cât si pentru finantarea
unor utilitati publice caracteristice mediului respectiv;
e) factori
militari, care prin
pregatirea sau purtarea de razboaie conduc la cresterea cheltuielilor publice
legate de desfasurarea conflictelor armate sau de eliminarea efectelor
nefavorabile ale acestora pe plan economic si social;
f) factori de
ordin istoric, care
actioneaza prin transmiterea de la o perioada la alta a nevoilor sporite de
cheltuieli si de suportare a poverii celor facute în anii anteriori, prin
împrumuturi publice. La fel se explica si propagarea în timp si spatiu a fenomenului inflationist sau preluarea datoriilor
contractate în vechiul regim de catre noul regim instalat în urma revolutiei;
g) factori politici, care se refera la cresterea considerabila a sarcinilor statului
contemporan, prin trecerea de la statul "jandarm" la statul
"providenta", prin transformarea conceptiei politice cu privire la
functiile statului pentru care se recurge la producerea cheltuielilor publice.
Tabel 1: evolutia componentelor de cheltuieli bugetare in 2008-2011
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
|
consum intermediar
|
6.5
|
5.6
|
5.6
|
5.7
|
remunerare angajati
|
10.2
|
9.1
|
8.4
|
8.1
|
dobanzi
|
0.8
|
1.5
|
1.7
|
7.5
|
FBCF
|
5.4
|
6.4
|
7.4
|
7.3
|
contributii sociale
|
11.2
|
11.6
|
11.7
|
11.4
|
subventii
|
1.4
|
1.4
|
1.1
|
1.1
|

Cheltuielile
cu dobânzile au fost pe termen mediu la nivelul de 1,5% din PIB înregistrat în
anul 2008. Funcţionarea stabilizatorilor automaţi a sprijini economia prin creşterea
cheltuielilor cu asistenţa socială la 11,8% din PIB în anul 2009; odată cu
relansarea aşteptată a economiei aceste cheltuieli au încetinit până la 11,4% din PIB în anul 2011. Formarea
brută de capital fix a creşcut de la 5,4% din PIB în anul 2008 la 6,4% din PIB
în anul 2009 şi 7,4% din PIB în anul 2010. Sursele de finanţare ale
investiţiilor sunt resursele interne şi fondurile europene.
Bibliografie:
·
Dascalu Elena – Doina – “Sistemul
bugetar in Romania” , editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2006
·
Mosteanu Tatiana & Co. – “FInante publice. Sinteze
teoretice si aplicatii practice” , editura Universitara,Bucuresti, 2004
·
Popeanga Gabriela – “ MAnagementul
finantelorpublice locale” , editura Expert, Bucuresti,2002
·
Richard Allen si Daniel Tomma –
“Administratia cheltuielilor publice. Manual de referina pentru tarile in
tranzitie” , editura Pro Transilvania, Bucuresti, 2002
·
Ristea Luminita, Trandafir Alina – “
Finante Publice – intre teorie si practica” , editura Fundatiei Romania de
maine, Bucuresti, 2005
·
Vacarel Iulian & Co. – “FInante
publice”, editia a 6-a, editura Didactica si Pedagogica,Bucuresti, 2007.
[1]
Iulian Vacarel si colectivul – Finante Publice, editura Didactica si
Pedagogica,Bucuresti, 2000.
buna,te rog frumos,poti sa-mi spui si mie unde gasesc fisier excel 1991-2005, 2006-2011?
RăspundețiȘtergere