Motivarea
si preagtirea Resurselor Umane
Performanta
unei organizatii – publice sau private – depinde in mare parte de modul in care
este gestionata cea mai importanta
resursa – cea umana. De aceea este important sa se analizeze factorii care pot influenta
implicarea fiecarui membru al organizatiei, cu scopul de a atinge
obiectivele stabilite, respectiv sa-l ghideze catre un anumit comportament. In
aceasta lucrare incercam sa determinam legaturile dintre motivatie, pregatire,
satisfactie si performanta, si bazandu-ne pe un chestionar, sa propunem constanta emotionala care este cea
mai importanta pentru resursa umana din
tara noastra. In plus, prezentam aspectele
relevante cu privire la factorii motivationali, analizand la ce nivel
sunt salariile din sistemul de recompense.
Cuvinte
cheie: motivare, pregatire, salarii,
recompense, performanta
Clasificarea
JEL : managementul personalului
Din
punct de vedere theoretic problema principala a motivarii se refera la
determinarea mijloacelor prin care membrii unei organizatii (publice sau private) - fiecare dintre acestia avand necesitati si
personalitate proprii – pot fi stimulati sa contribuie pozitiv si
eficient la executarea obiectivelor stabilite.
Pe de alta parte, termenul motivare defineste o necesitate
interna a organismului, care conduce comportamentul in directia satisfacerii
acesteia ( Crisan, 2007, pp253-269)
In aceste conditii, este esential faptul ca motivarea
influenteaza si porneste actiunea,
stimuleaza si indeamna organismul si il directioneaza catre un anumit
comportament ( si catre anumite obiective capabile sa il satisfaca).
De asemenea, este definita ca fiind totalitatea
variabilelor interne ( native sau dobandite, constiente sau inconstiente, nevoi
psihologice simple sau idealuri abstracte), motivarea este inteleasa nu doar ca
ansamblul acestor motive, ci si ca un proces -
determina actunea si stimuleaza activitatea.
Dar de obicei, omul actioneaza sub influenta unor
ansambluri motivationale, asadar conceptele care fundamenteaza ascet proces
sunt motivele, asteptari si nevoi elementare si psihologice.
Conceptul este complex, multidimensional iar aceasta
complexitate deriva din faptul ca fenomenele motivationala nu pot fi observate
direct, ceea ce ingreuneaza determinarea si numirea lor.
Supravegherea -
majoritar estimarea motivelor – este complicata de diversitate, mobilitate si determinarea rigurosului sau aparentului,
ca si trecerea de la una la alta ( sau de la una in alta)
Chiar si in aceste conditii este important ca la un anumit
moment sa se stabileasca si sa se manifeste o anumita configuratie extrem de
dinamica si mobila pentru individ.
Situatia este complicata si de diferentele enorme intre
indivizi cu privire la natura motivarii – ceea ce determina ca raspunsul la
stimulente asemanatore sau identice sa fie diferit - ca si posibilitatile de a le satisface.
Totusi, cunoscand fenomenele motivationale ale unor
membrii dintr-o organizatie poate fi folositor pentru a explica si a intelege
diverse componente, prevenirea si ameliorarea lor ( ca un rezultat al
manifestarii diferitelor tipuri de motivare ), precum si stimularea pentru a
creste motivarea ( sau pentru a preveni pierderea acesteia) , astfel
contribuind la maximizarea eficientei companiei.
Din pacate, cand clasificam diferite tipuri de motivare
constatam dificultati in alegerea criteriului care poate fi folosit cu acest
scop.
O idee ar fi initierea de la o anumita categorie de
stimulente implicate in viata profesionala si identificarea stimulului
financiar, monetar si economic (motivare economica), dar si munca ( motivare
profesionala) si interactiunea dintre
grupuri ( motivare psiho-sociala).
Daca luam in calcul motivarea din alt punct de vedere,
definita ca instruire (Macarie, 2004, pp. 106-113), atunci
vorbim despre “procese de munca prin care
personalul unei organizatii este influentat sa participe la setarea si atingerea obiectivelor
prevazute, luand in considerare factorii care ii motiveaza”
Privitor la acesti factori, nu trebuie omise influentele
din mediul extern asupra indivizilor si organizatiei, care sunt adesea atat de
puternice incat pot schimba radical obiectivele organizatiei si modalitatea de
actiune ( in special determinantii economici si politici).
In general se considera ca fiecare individ indeplineste
in cadrul organizatiei, mai multe roluri simultan( ce marcheaza comportamentul,
atitudinea si nevoile) – capitalul uman pentru organizatie, consumator de
bunuri, membru al unei familii, al unei comunitati sau grup, si cetatean.
In continuare, fiecare om are o
personalitate/individualitate unica ce il diferentiaza de ceilalti membri ai
organizatiei si care consta in acel „ceva” specific doar lui ( trebuie luat in
considerare in relatiile din cadrul colectivului).
In consecinta, fiecare organizatie este formata din mai
multe tipuri de oameni fapt ce impune renuntarea la abordarea globala in
managementul resurselor umane si inlocuirea acesteia cu o serie de abordari
individuale, diferita pentru fiecare membru.
Tinand cont de aceste aspecte, este foarte importanta
definirea teoretica a unor modele , teoretice, care ar fi potrivite pentru
specificul si complexitatea unui individ.
Din aceasta perspectiva, am putea sustine ca
responsabilitatea unui manager de resurse umane este cel putin la fel de
semnificativa ca responsabilitatea persoanei care se ocupa cu administrarea
proceselor productive si a celorlalte categorii de resurse din interiorul unei
organizatii.
Aceasta afirmatie este sustinuta si de un argument
aditional – factorul uman are o activitate si influenta mai complexe, care
intrec limitele activitaii economice prezente ( sau administrative),
interferand cu alte segmente ale vietii sociala, astfel ca genreaza, direct sau
indirect, efecte multiple.
Este un aspect ce trebuie luat in considerare atunci cand
vorbim despre orice model teoretic, proiectat ca un tipar aplicabil doar in
anumite conditii, dar care nu este potrivit ( sau nu se potriveste) pentru
schimbarile externe din fiecare organizatie.
De altfel , dezvoltarea mai multor abordari ale organizatilor
si managementului confirma dinamica permanenta a conceptului de motivare.
De fapt, inexistenta unui raspuns la intre barea „ Ce
motiveaza oamenii sa lucreze?” are ca
raspuns o multitudine de teorii care schematizeaza determinarea, motivarea, angajamentul
si ca scop final, participarea angajatiilor.
Analizand teoria,
descoperim ca posibilele motivari care ii determina pe oameni sa
actioneze pentru a atinge obiectivele organizatiei, pot fi grupate dupqa
urmatoarele criterii:
1. Dupa semnificatie:
o
Motivari positive
, bazate pe cresterea efortului si contributia angajatilor in a obtine
obiectivele organizatiei, prin amplificarea satisfactiei produsa de acestea (
asigurate prin folosirea satisfactiei generata de motivare – salarii
marite,premii, promovari si felicitari, si accesibilitatea performantei pentru
toti angajatii).
o
Motivari negative, materializate prin amenintarea
personalului pentru reducerea satisfactiei in munca,daca obiectivele
organizatiei nu sunt atinse ( folosind motivari care deranjeaza – reducerea
salariilor, penalitati, retrogradari,mustrari si altele, care genereaza
tensiune, asteptari pesimiste si un moral scazut al angajatilor.
2. Dupa continut
o
Motivare economica, care urmeaza satisfactiei din
asteptarile si nevoile economice ale angajatilor (salarii, bonusuri,
profit,promovari, penalitati,costuri, facilitati de condus – folosite indeosebi
in firme
o
Motivare moral-spirituala, care urmeaza satisfactiei
provenita din aceste tipuri de asteptari si nevoi (multumire, - ,critici,
reprimari, titluri si celebrari)
3. Dupa raportarea individuala sau organizationala
o
Motivare intrinseca ( interna sau directa) care este
consistenta in determinarea individului sa realizeze obiectivele organizatiei
prin efort si implicare, deoarece el obtine astfel satisfactii personale – o
motivare focusata pe individ ( reprezinta un raport intre asteptare, aspiratie,
sentimentele prorprii si continutul muncii), realizata prin ocuparea si
atribuirea posturilor in concordanta cu potentialul si asteptarile.
o
Motivare extrinseca (externa sau indirecta) consista in
stimularea individului sa atinga obiectivele organizatiei, pentru ca el sa
obtina recompanse materiale si morale din partea companiei ( motivare bazata pe
relatia individ – companie, ce consta in satisfacerea asteptarilor
individului in ceea ce priveste ractiile
companiei).
4. Dupa cuprinsul
continutului vizat din partea individului
o
Motivare cognitiva, care vizeaza partea intelectuala a
individului, bazata pe nevoia de informare, cunoastere, invatare si controlare
a mediului
o
Motivarea afectiva, ce vizeaza partea umana, sentimentala
aindividului, bazata pe nevoia sa de a fi apreciat, iubit, placut si de a se
simti bine.
Dar nu ar trebui sa uitam faptul ca pentru ca instruirea sa
fie buna, procesul motivational trebuie sa fie complex – presupunand o
combinare a stimulentelor materiale si morale, diferentiate (bazandu-se pe caracteristicile fiecarei
persoane in parte si fiecarui loc de munca) si graduale, pentru a satisface,
succesiv, necesitatile personalului, corelatnd cu contributia sa.
Prin urmare, este evident ca realizarea tuturor functiilor
manageriale este conditionata decisiv de calitatea instruirii.
Cea mai dificila cerinta pe care un manager trebuie sa o
indeplineasca este chiar aceea despre a invata cum sa isi motiveze angajatii (
si ai ales cum sa le mentina motivarea).
Din pacate (sau din fericire) , fiecare persoana este
diferita fata de alta, astfel ca un element care motiveaza un angajat poate sa
ii displaca altuia.
De aceea, metoda utilizata pentru a motiva trebuie sa se
potriveasca pentru fiecare dintre angajati.
Ce se intampla cand personalul este nemotivat?
Este evident ca apar o serie de reactii care ne obliga sa
punem ( noua) niste intrebari naturale
legate de acest aspect.
In primul rand, ce
impiedica angajatii sa fie motivati?
Raspunsul ar putea fi unul din cauzele urmatoare
(individual sau compuse) – cerinte reiterate, instructiuni neclare, incoerenta
decizionala, viziune,misiune si valori ale organizatiei neclare, reguli
nefolositoare, intalniri neproductive, nedreptatea, lipsa comunicari,
raspunsuri descurajatoare, nivel redus de toleranta a performantelor, prea mult
control, nerecunoasterea performantelor si altele.
In aceste condtitii, ce
ii motiveaza pe angajati?
Si in acest caz pot fi mai multe raspunsuri – sarcinile
competitive ( care ofera un semtiment de implinire, responsabilitate,
dezvoltare, satisfactie si o perspective promitatoare de promovare),
recunoastere eforturilor facute, increderea si sprijinul din partea
angajatorilor, posibilitatea finalizarii unei sarcini si lucrul intr-un mediu
dragut si armonios.
Dar cum arata
angajatii motivati?
Fara nicio indoiala, ori sunt
plini de energie si cu initiativa, implicati si dedicati muncii pe care o
intreprind, ori vor sa gandeasca ei insisi, ori cauta oportunitati pentru a-si
imbunatati capacitatile ( avand o atitudine pro-activa si pozitiva in
rezolvarea problemelor), ori isi stabilesc propriile lor obiective si
provocari.
Avand aceste raspunsuri, trebuie sa aflam „cum ii motivam pe angajati?”
Nu vom detalia multitudinea de factori care
influenteaza motivarea angajatilor si
care se concentreaza pe 4 directii –
munca importanta/ folositoare (aceasta presupune delegare de sarcini si
raspunderea pentru reusitele acestora, explicand impactul muncii, participand
in luarea deciziilor), recunoasterea( exprimata prin incurajarea actelor
speciale, felicitari sincere, sarbatorirea oricarui progres, oferirea unui
feed-back pozitiv la orice performanta imbunatatita,aprecierea valorii de a-si
asuma riscuri si greseli), credibilitate
personala( prin creearea unui mediu stimulant si deschis,care presupune respectarea
valorilor de baza ale organizatiei, curajul de admitere a greselilor, o constanta
atitudine pozitiva, deschiderea catre optiuni si o mae atentie la nevoile
emotionale ale echipei) si lucrul cu
oamenii ( un management eficient,
prin care angajatii ofera ce au mai bun fara sa fie impuse restrictii sau
sanctiuni).
In afara acestor aspecte particulare, se recomanda de
asemenea valorizarea angajatilor ca persoane, ceea ce genereaza o atmosfera
colegiala, orientata catre razultate, tinerea personalului la curent cu noile
dezvoltari, tratarea greselilor intr-o maniera constructiva, indrumarea
permanenta din partea angajatorilor, incurajarea membrilor echipei in
participarea luarii deciziilor.
Asa ca membrii unei organizatii sunt cele mai importante
valori ale sale, motivarea lor reprezinta responsabilitatea tututor managerilor,
care trebuie sa ii ghideze si sa le arate cum sa-si satisfaca propriile nevoi
care sunt extrem de diferite.
Este evident ca perfomanta unei organizatii este
influentata de modul in care sunt folosite compensatiile, vazute ca factor
motivational ( Deaconu, 2004, pp305-324) care – atribuite salariatilor – sunt
doriete/ asteptate si asigura un raport direct proportional intre efortul
suplimentar al salariatului si imbunatatirea perfomantei.
In aceste conditii, managementul
recompenselor, este procesul elaborarii si aplicarii urmatoarelor
ansalburi, materiale si nemateriale, financiare si nonfinanciare, sau al
facilitatilor/avantajelor atribuite fiecarui individ ( sau organizatii) bazate
pe activitatile acestora si pe competentele dovedite.
Un astfel de sistem al recompenselor poate include recompensele
indirecte – programele de protectie( medicala, asigurare de accident sau de
viata, pensii, bonusuri de pensie, beneficii de somaj), plata timpului
nelucrat( concedii cu plata, sarbatori legale, concedii de boala, aniversari,
mutari), sau servicii, sau alte recompense (facilitati de petrecere a timpului
liber, masina de serviciu, consultanta financiara, vacante fara plata, taxe
platite, echipament de protectie, transport platit) si alte recompense directe, sub forma
remuneratiilor de baza, a sistemului de stimulente (comisioane, salarii
diferentiate si adaosuri) al remuneratiilor in derulare si al platilor
intarziate.
Proiectarea si aplicarea unui sistem de recompense este una
dintre cele mai complexe activitati a managementului resurselor umane, deoarece
in timp ce anumite activitati din acest domeniu sunt importante de doar pentru
anumiti indivizi, recompensele sunt importante pentru intregul personal al
organizatiei.
Mai mult, practica manageriala subliniaza faptul ca
sistemul de recompense trebuie sa satisfaca o varietate de valori individuale,
care se schimba in timp, si presupun de cele mai multe ori, proiectia unor pachete
de recompense complementare, care trebuie sa fie concepute si dozate potrivit(
functia specofocului postului si a conditiilor in care se desfasoara
activitatea, precum si cunoasterea nivelului abilitatii angajatilor acelor
posturi), care are un cost accesibil pentru organizatie si care considera
costul diferit al vietii din diferite zone geografice.
Ultimul lucru, dar nu cel din urma, trebuie luat in
considerare un sistem de salarizare
potrivit – ca si componenta a sistemului de recompense – si care reprezinta cea
mai importanta categorie de obligatii pe care angajatorul le are fata de
angajatii sai ( wages si costurile aferente pot creste pana la 60% din totalul
costurilor extrapolate).
In plus, sistemul de salarizare trebuie sa considere
interesele colectivului ( care va incerca sa impuna cel mai inalt cost pentru
forta de munca) si comportamentul competitorilor ( care vor incerca sa atraga
personalul cel mai bine instruit).
Din acest motiv, un sistem de salarizare eficient trebuie
sa aiba in vedere atat influentele externe, cat si factorii interni
(capacitatea organizatiei de a onora angajamentele wages , compatibilitatea cu
alte organizatii, forta de negociere a uniunii, conditiile pietei fortelor de
munca, nivelul de trai, obiceiurile si traditiile).
De asemenea, managerul organizatiei ar trebui sa isi puna o
intrebare esentiala , legat de sistemul salariilor – salariul ar trebui sa fie determinat de post sau de contributia persoanei
in functionarea organizatiei?
De regula, in prezent se folosesc sisteme mixte, care,
prinre altele, pot determina diferite criterii, frecventa si natura deciziilor,
atributii in domeniul managementului costurilor, nivelul de cunostiinte, pozitia ierarhica, rezultate si intensitatea
comunicarii.
Dar elaborarea oricarui sistem de salarizare trebuie sa
aiba in vedere faptul ca salariul este format si supus mecanismului pietei si
este negociat astfel incat sa fie mai mic decat minimul valorii legiferate si
sa asigure pentru munca egala salariu egal.
Mai mult, salariul reflecta cantitatea si calitatea muncii
si ia in considerare nivelul calificarilor profesionale si conditiile de munca,
si este confidential.
Pe de alta parte, incepand
de la experienta acumulata, manageri diferiti au incercat sa stabileasca
anumite principii de salarizare, si in acelasi timp sa ofere indicatii spre
perfectionarea acestora, pentru a fi cat mai adecvate posibil pentru actualele
si urmatoarele conditii:
· Salariile
de baza trebuie sa realizeze o balanta acceptabila intre piata reala si plata
angajatilor
· Valoarea
relaltiva a contributilor angajatului trebuie sa fie reflectate prin
valorea si frecventa cresterii salariilor, precum si prin nivelul recompenselor
totale.
· Buna performanta este recompensata
printr-o suma senmnificativa, raportata la performanta respectiva si
diferentiata in mod clar de plata obisnuita.
· Promovarea si cresterea salariilor trebuie sa aiba loc simultan.
· Judecarile performantei unui individ
trebuie sa conita parerea managerului, a subordonatilor, a clientilor si
tertilor.
· Discutiile despre dezvoltarea individuala a
performantelor trebuie tinuta separat de discutiile despre salarii si trebuie
intretinute pana sa existe o activitate de salarizare
· Diferentieri in tratamentul angajatilor
trebuie sa fie pe cat posibil bazate pe activitatile necesare din punct de
vedere functional.
· Salariile si avantajele asigurate trebuie
sa fie administrate ca un sistem unic cu posibilitatea maxima de a negocia cu angajatii.
Motivarea si implicarea pot creste daca anagajatii sunt
valorificati si tratati corect, echitabil, ca fiinte umane si nu ca niste simple
resurse.
In plus, fundamentul principal al managementului resurselor
umane este reprezentat de avantajul competititional obtinut prin intermediul
oamenilor, acestia reprezentand cea mai valoroasa resursa in care trebuie investit.
Nu trebuie uitat faptul ca motivarea angajatului porneste
de la automotivare, proces in care obiectivele organizatiei trebuie sa fie
coroborate cu cele individuale.
Acesta este unul dintre motivele pentru care motivarea ar
trebui sa fie bazata nu doar pe relatii interpersonale puternice intre
angajati, ci si pe sisteme ale
performantelor sau de recompensare pentru personal, ori pe politicile si
procedurile companiei.
In continuare, pentru a sustine personalul din companie sa
se automotiveze, urmatoarele sunt impuse ( ASPER Timis, 2000) : identificarea
factorului motivational pentru fiecare membru al organizatiei, colaborarea cu
membrii astfel incat sa se defineasca posturile superioare valoric si pe cele
care corespund nevoilor si aspiratilor acestora, transmiterea responsabilitatii
si a autoritatii catre angajati, recompensarea imediata a performantelor
profesionale, implementarea principiilor de baza ale managementului
performantelor, precum si implementarea criteriilor de evaluare a diplomei
obtinute, stabilind obiectivele SMARTER ( specific- ro. „specific”, measurable
– ro. „masurabil”, accepted – ro. „acceptat”, realistic – ro. „realist”,
effected in time – ro. „ cu efect in timp”, recompense for the ones that are
involved – ro. „ recompense pentru cei implicati”) , prezentand contributia
angajatului in obtinerea rezultatelor companiei, si celebrand succesul unei
solutii.
Pentru ca instructajul sa fie real trebuie sa existe o
legatura intre componentele motivationale, de satisfactie si de eficienta, in
peisajul vietii sociale (motivarea si satisfactia fiind strans corelate).
Ca urmare a faptului, specialistii sustin ca prin diverse
metode de motivare, individul cauta sa-si maximizeze satisfactia, captand
diferite forme de stimulente, capabile sa ii ofere placere, asadar satisfactia
apare ca un rezultat al motivarii ( sau ca un indicator al motivarii).
De fapt, motivarea si satisfactia apar in
calitate dubla – ca si cauza, dar si ca efect, fiind amandoua raportate la
perfomanta activitatii, pe care o pot influenta.
Pentru ca un manager sa stie factorii motivationali ai
angajatului, poate apela la discutii individuale sau la chestionare structurate
pe patru sectiuni, fiecare sectiune fiind formata dintr-o serie de posibilitati
sau alternative.
Aplicat la segment de administratie publica, acest
chestionar a evocat – in cazul nostru – o anumita ierarhie a factorilor
motivationali : 1.stabilitatea/siguranta; 2.structa; 3.autonomia;
4.independenta; 5.flexibilitatea; 6.a face diferenta; 7.banii; 8.stilul de
viata; 9.creativitatea; 10.varietatea; 11.cunostiintele si experienta;
12.mediul de lucru; 13.recunoasterea.
Se poate observa ca exista mai multe cai de a motiva
personalul, prin stilul managerial, specificatiile postului, evenimentele
organizationale si recompensele, ce satisfac diferitele categorii de nevoi –
psihologice, siguranta, aprecierea si auto-actualizarea – realizarea.
Diversitatea crescanda a factorilor si inflentelor socio-
economice, politice si culturale, aduc in discutie gasirea unei constante motivationale ( in conditiile
in care nici macar absenta baniilor nu este un impediment unanim acceptat).
In acest sens, studiul efectuat de catre ASPER Timis
plaseaza nevoile de securitate printre acelea care sunt prioritar de a
satisfacute, teama zilei de maine devenind, mai ales in aceste conditii de
criza, o reala problema sociala a romanilor, cu o puternica influenta a
dinamicii motivationale.
Luand in considerare aceste conditii, putem expilca, de
exemplu, de ce – pentru administratia publica- parerea ofiterilor asupra
stabilitatea posturilor este plasata in capul listei motivarilor, pentru
acceptarea unei activitati de genul( fiind considerata printre cele mai prost
platite), si sa mentina o rezistenta acerba la schimbare.
Si ultimul, dar nu cel din urma, se observa ca multi
manageri sunt mai putin interesati de ceea ce inseamna a fi motivat, si mai
mult intersati de rezultatul obtinut in urma acestei actiuni.
Astfel ca, dintr-un punct de vedere pragmatic, motivarea
insasi nu prezinta interes, ci felul in care motivarea conduce la performanta
comportamentala ( si prin aceasta la un profit financiar).
Bazele comportamenale sunt redate de maniera in care un
individ dispune de cunostiintele sale ( informatii si cercetarii) si motivarea
care il determina sa actioneze.
Cunostiintele, respectiv a fi capabil! Si motivarea,
respectiv a vrea! Sunt factori necesari, insa nu sunt suficienti
, care justifica anumite comportamente , precum si nivelul atins de performanta.
Acesta lucru se datoreaza faptului ca motivarea este
produsul a doua perceptii personale (bineinteles, obiective) – relevante si
asteptari, fiind conditionati sa creada ca, ca un rezultat al acestei abordari,
vor exista anumite consecinte ( asteptari existente), in special pentru ca sunt
importante( au relevanta), atat pentru individ, cat si pentru intreaga
organizatie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu